Georges Seurat, 2 Aralık 1859 tarihinde Fransa’nın Paris şehrinde orta sınıf bir ailenin üç çocuğundan en küçüğü olarak dünyaya gelmiştir. Babası Chrysostome-Antoine Seurat bir icra memurudur; annesi Ernestine Faivre ise birkaç heykeltıraş yetiştirmiş zengin bir aileden gelmiştir.

Çok erken yaşlarda resim yapmaya başlayan sanatçı, ilk resim eğitimini 1875 yılında heykeltıraş Justin Lequien’in yönetiminde belediye sanat okulunda almaya başlamıştır. Daha sonra 1878 yılında, Ecole des Beaux Arts’a girmeye hak kazanarak Akademi’deki Lehhmann’ın Atölyesi’nde eğitim almıştır. Seurat, Akademi’de çizim ve kompozisyon eğitimi alarak zamanının çoğunu alçı kalıplardan ve canlı modellerden eskiz yaparak geçirmiştir.

Charles Blanc’ın The Grammar of Painting and Engraving (Resim ve Gravür Dilbilgisi) (1867) ve Michel-Eugène Chevreul’un The Principles of Harmony and Contrast of Colors (Renklerin Uyum ve Kontrastı İlkeleri) (1839) adlı eseri Seurat’ı bir ressam olarak düşünme ve pratiğinin merkezi haline gelen renk teorileri ve optik bilimiyle tanıştırmıştır.

1891 yılında Georges Seurat elim bir hastalık sonucunda 29 Mart’ta Paris’te hayata gözlerini kapatmıştır.

Eserleri ve Çalışmaları

Georges Seurat, Neo-empresyonizmin en önemli temsilcisi olarak bilinmektedir. Yetenekli sanatçı, sanat eserlerini oluştururken resmin noktalarla boyandığında çok daha parlak ve renkli bir görüntü elde edildiğini keşfederek eserlerinde noktacılık (pointilism-Puantilizm) tekniğini kullanmıştır.

Fransız ressam Georges Seurat, Neo-empresyonizmin gelişmesinden önce Chevrul’un teorisi üzerinde çalışmıştır. Pointilism ya da puantilizm olarak da bilinen bu akımda çeşitli renklerin küçük noktalar halinde boyanması sistemi görülmektedir. Beyin, yan yana gelen renkleri otomatik olarak karışım halinde algılamaktadır. Seurat’nın resimleri binlerce renk noktalarından oluşmaktadır. Temel olarak Seurat, Chevreul’un teorisini resimlerine yansıtmayı amaçlamıştır.

Michel Eugène Chevreul-Color System

Sanatçının noktacı anlayıştaki üslubu akımın genel çerçevesini şekillendirmiştir. Seurat, empresyonizmin yöntemlerinden faydalanmış, renkle ilgili bilimsel kuramları incelemiş ve resimlerini katışıksız renklerle, yani renkleri palet üzerinde karıştırmadan eser üzerinde noktalar halinde yan yana getirerek, mozaik gibi boyayarak yapmıştır.

Sirk

Seurat’ın ünlü eserlerinden biri olan Sirk’te noktacılık tekniği kullanılmıştır. Esere yaklaştıkça, Seurat’ın fırçasıyla oluşturduğu noktaların her birini daha iyi görebiliyorsunuz.

Georges Seurat, Empresyonistlerin aksine, doğal gözlemler ve yerinde yapılan eskizlerin ardından tekrar atölyesine giderek eserlerini üretmiştir. Sanatçı, bir empresyonist gibi doğal ışığa sadık kalmış ancak çalışmalarını daha uzun sürede titizlikle sürdürmüştür. Bu da etkilendiği kuramlar sayesinde oluşturduğu yöntemden ileri gelmektedir.

Georges Seurat’ın Eserleri

“La Grande Jatte Adası’nda Pazar Öğleden Sonra” eseri sanat ve sanat eğitimi açısından önem taşımaktadır. Seurat, 1984-1986 yılları arasında tamamladığı eserinde, nehir kıyısında, kıyıda dönemin modasına uygun giyinmiş hanımefendiler, beyefendiler ve çocuklara yer verdiği bir dış mekan resmetmiştir. Sanatçı eserin konusunu Fransa’da Grand Jatte Adası’ndan almıştır. Sanatçı, zengin bir sınıfın dinlenme günü olan pazar gününü resmetmiştir. Seurat, “La Grande Jatte Adası’nda Pazar Öğleden Sonra” isimli eserinde puantilizm tekniğini kullanmıştır.

La Grande Jatte Adası’nda Pazar Öğleden Sonra

“Asnieres’de Nehir Banyosu Yapanlar” isimli eserini 1883-1884 yılları arasında hazırlayan Seurat bu eserinde sıcak bir yaz öğleden sonrasında Seine kıyısında Paris’in banliyösü tabir edilen parkta, kendi kendilerine eğlenen uzaktaki fabrikanın işçilerini tasvir etmiştir. Bu eser tıpkı “La Grande Jatte Adası’nda Pazar Öğleden Sonra” isimli eser gibi bir açık kompozisyondan oluşan dış mekan resmidir. Eserde kıyının açısı nehir ve kara arasında sahneyi ikiye bölmektedir. Sanatçı resmin mekanı için puantilist teknikte bazı tamamlayıcı canlı tonları kullanmıştır.

Asnieres’de Nehir Banyosu Yapanlar

Yararlanılan Kaynaklar

  • Meral PER-Renk Teorisine Tarihsel Bir Bakış
  • Ayşe Selcen YÜCELEN-Palet Olarak Tuval:Seurat
  • Aylin BEYOĞLU-Georges Seurat ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Görsel Algının Doğasıyla Var Olan Mekana İlişkin Bir İnceleme
  • The Art Story Foundation-Georges Seurat

[Toplam: 0   Ortalama: 0/5]

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen adınızı giriniz