45. BÖLÜM

Langdon’un önceki akşam arkadaşı Ignazio Busoni ile ölüm maskesini çaldığı ortaya çıkar. Langdon ve Sienna, bulundukları kamera odasından bir şekilde kurtulur ve  Vecchio Sarayı’nın gizli kapılarından girerek kaçmaya çalışırlar.

Langdon alçak sesle, “1300’lerin ortalarında,” dedi. ”Atina dükü sarayda iktidarı ele geçirmiş ve saldırıya uğradığında kullanmak için bu gizli kaçış yolunu yaptırmış. Buraya, Atina Dükü Merdivenleri deniyor ve yan sokaktaki küçük bir kaçış kapısına doğru iniyor. Oraya ulaşırsak, kimse çıktığımızı göremez.”

46. BÖLÜM

Langdon ve Sienna, Atina Dükü Merdivenlerine ulaşabilmek için Beş Yüzler Salonu’nun üzerindeki tavan arasına çıkarlar. Orada peşlerine takılmış olan Vayentha’dan kurtulur ve yollarına devam edeler.

Langdon içinden, I.Cosimo’nun Göğe Yükselişi (Apotheosis Cosimo I), diye geçirdi.

Bu Beş Yüz Salonu’nun tam ortasındaki büyük ve yuvarlak ay tabyası, Vasari’nin en kıymetli tablolarından biriydi. Langdon yeni şekillenen Amerika’nın, İtalya’dan cumhuriyet kavramından daha fazlasını aldığını hatırlatan ABD Kongre Binası’ndaki Washington’un Göğe Yükselişi adlı mütevazi eseri buradakiyle kıyaslayarak öğrencilerine bunun slaytlarını gösterirdi.

Apotheosis of Cosimo I – Giorgio Vasari (1563-1565)

51. BÖLÜM

Ignazio Busoni ölmeden önce sekreterini arayarak Langdon’a ölüm maskesini bulabilmesi için bir mesaj bırakır. “Aradığın şey güvenli bir yerde gizli. Kapılar sana açık ama acele etmelisin. Cennet Yirmi Beş. Tanrı yardımcın olsun!”

Langdon, Cennet Yirmi Beşin, Dante’nin İlahi Komedyası’ndaki Cennet bölümündeki 25. kantoya atıfta bulunduğunu düşünür ve Siennayla birlikte Dante Müzesi’ne giderler. Müzede Dante’nin İlahi Komedya’sının mikroskobik şekilde yazılı olduğu kocaman posterlerin satıldığı bir hediyelik eşya dükkanı vardır.

Via Santa Margherita’nın üzerindeki Casa di Dante, taş cephenin yarısından yola kadar sarkan büyük pankartıyla kolaylıkla fark edilir.

  • Dante Müzesi (Museo Casa di Dante): Dante’nin evinin müzesi Floransa’nın tarihi merkezinin en eski bölgelerinden birinde yer almaktadır. Üç katlı müzede Dante ile ilgili pekçok doküman ve hayatından kesitler bulmak mümkün.  
52. BÖLÜM

Dante Kilisesi olarak bilinen La Chiesa di Santa Margherita dei Cerchi ibadethanesi, bir kiliseden çok şapeldi. Minik tek odalı ibadethane, Dante hayranlarının büyük şairin hayatındaki iki önemli anın vuku bulduğu, bu nedenle Kutsal Toprak olarak gördükleri popüler bir yerdi.

Langdon, yakınlarında bulunan La Chiesa di Santa Margherita dei Cerchi yani Dante Kilisesi’ne giderek oradaki turistlerden Dante’nin İlahi Komedi kitabını bulabileceğini düşünür. Kilisedeki yaşlı bir çiftin telefonunu kullanarak Dante’nin kitabındaki Cennet 25. Kantoyu bulur ve ipucunu aramaya başlar.

53. BÖLÜM

Döneceğim oraya vaftiz kurnamda… defne yapraklı taç giyeceğim başıma.

Langdon arkadaşı Ignazio Busoni’nin mesajında Ölüm Maskesi’nin nerede olabileceğini dair bir ipucu bulur. Sienna’yla birlikte katedralin bulunduğu Duomo Meydanı’na gelirler.

II Duomo ya da daha resmi adıyla Santa Maria del Fiore Katedrali, Ignazio Busoni’ye takma ismini kazandırmanın yanı sıra, Floransa’nın hem manevi hem de yüzyıllar süren dram ve entrika merkezi olmuştu.

  • Floransa Katedrali (1296-1436), II Duomo ya da Santa Maria dei Fiore olarak da bilinir. Katedral farklı mimarlar tarafından kısım kısım yapılmıştır  ancak kubbesi büyük sorun yaratmıştır. 45 metre genişlikteki kubbenin nasıl yapılacağına dair “uygulanabilir” bir fikir bulunamadığından 1418’de kazanan isme 200 altın florin gibi kayda değer bir ödül ve sonsuz şöhret şansı vaat eden bir kubbe planı yarışması açılmıştır. 

İleride, katedral kompleksindeki üç yapıdan ikincisi olan çan kulesinin belirgin şekli yükseliyordu. Giotto’nun Çan Kulesi olarak bilinen yapı, yanındaki katedrale ait olduğu hakkında şüpheye yer bırakmıyordu. Bire bir aynı pembe, yeşil ve beyaz taşlarla süslenmiş yaklaşık seksen beş metre yüksekliğindeki kare kule baş döndürücü bir şekilde gökyüzüne doğru uzanıyordu.

  • Giotto’nun Çan Kulesi (Campanile di Giotto): Floransa’nın Duomo Meydanı’nda yer alan ve 1359 senesinde tamamlanan kulenin mimarı  Giotto Di Bondone’dir. Floransa Katedrali’ni tamamlayan kompleksin bir parçası olan kule 84.7 metrelik uzunluğu ve renkli mermer tabakasıyla dikkat çeker.

Katedralin ön girişinin tam karşısında katedral kompleksinin üçüncü ve son yapısı bulunuyordu. Langdon’un en sevdiği yapı buydu.

San Giovanni Vaftizhanesi.

Katedral gibi renkli taşlar ve çizgili gömme sütunlarla süslenmiş vaftizhane, dikkat çekici şekliyle büyük binadan ayrılıyordu. Kimilerinin söylediği gibi, katlı bir pastaya benzeyen sekiz kenarlı yapı, düz bir beyaz çatıya doğru yükselen üç kattan oluşuyordu.

  • Aziz Giovanni Vaftizhanesi: Giotto’nun Çan Kulesi ve Floransa Katedrali’nin karşısında bulunan Aziz Giovanni Vaftizhanesi, İtalya’nın küçük bazilika statüsüne sahip dini biri yapısıdır. 1059 ve 1128 yılları arasında yapılan vaftizhane şehrin en eski yapılarından biri olup özellikle kapıları ve tavanında bulunan mozaikleriyle ünlüdür. İtalyan şair Dante’nin de aralarında bulunduğu birçok sanatçı ve liderin burada vaftiz edildiği bilinmektedir.  

Langdon içerideki sersemletici mozaikleri düşünerek , içeri adımını atana dek, diye kendine hatırlattı. Vaftizhanedeki mozaikler o kadar muhteşemdiler ki, eski insanlar buranın tavanının cennete benzediğini söylemişlerdi.

Langdon vaftizhane diye düşündü. Ignazio ölmeden önce maskeyi buraya saklamış olmalı.

Langdon uzaktan bile vaftizhanenin güneşte parlayan dev kapılarını görebiliyordu. Yaklaşık beş metre yüksekliğindeki bronz kapıları yapmak Lorenzo Ghiberti’nin yirmi yılını almıştı. Üzerlerinde Kutsal Kitap’tan figürlerin bulunduğu on panoyla öylesine kaliteli bir şekilde süslenmişlerdi ki, Giorgio Vasari kapıları için, “Her yönden inkar edilemeyecek kadar kusursuz ve şimdiye kadar yapılmış en muhteşem sanat eseri,” demişti.

  • Cennetin Kapıları (The Gates of Paradise): Cennetin Kapıları, heykel ve metal çalışmaları ile bilinen ünlü sanatçı Lorenzo Ghiberti tarafından yapılmıştır. Ghiberti, Aziz Giovanni Vaftizhanesi’nin bronz kapıları için yapılan yarışmaya katılmış ve orada yaptığı “Isaac’ın Kurban Edilme Azabı” konulu bir pano hazırlayarak dikkatleri üzerine çekmiştir. Yarışmayı kazanan Ghiberti 28 ve 10 panodan oluşan iki kapı yapmıştır. Görselde görünen ve Eski Ahit’ten sahneler içeren 10 panolu kapı daha doğal görünüşlü, perspektif kurallarına daha uyan bir sanat eseri olmuştur.

Ancak kapıların günümüze kadar gelen bir takma isim kazanmasına Michelangelo’nun coşkulu övgüsü neden olmuştu. Michelangelo, kapılara çok uygun düşen bir isim vermiş, onlara Cennetin Kapıları demişti.

63. BÖLÜM

Langdon, Sienna ve San Giovanni Vaftizhanesi’nde karşılarına çıkan Dr. Ferris, salgının başlayacağı yer olarak düşündükleri Venedik’e doğru trenle yola çıkarlar. Bu sıra Langdon karşısında duran Dante’nin maskesindeki Zobrist’in bırakmış olduğu mesajı çözmeye çalışmaktadır.

Langdon bakışlarını metne çevirerek yüksek sesle okumaya devam etti.

Hain Venedik Dükasını ara

O ki, atların başlarını kesti

Ve körlerin kemiklerini çıkarttı.

Langdon, “Bildiğiniz gibi Venedik’te turistleri çeken iki önemli yer bulunur. Dükalar Sarayı ve San Marco Bazilikası. Bu mekanlar dükalar tarafından yine dükalar için yaptırılmıştı. Pek çoğunun mezarı oradadır,” dedi.

  • Dükler Sarayı (Palazzo Ducale): Venedik düklerinin köşkü olan Dükler Sarayı  gotik tarzda inşa edilmiş bir yapıdır. 9. yüzyılda şato olarak inşa edilen yapı, geçirdiği yangın ve yıkımlardan sonra günümüze değişerek gelmiş ve bir dönem Venedik Cumhuriyet’inin de yönetildiği yer olmuştur. 

Langdon dudaklarını çarpıtarak gülümsedi. “Venedik’te kutsal bilgeliğin yaldızlı mouseion’u tarifine mükemmel uyan bir müze var”

“San Marco Bazikikası” dedi. ”Venedik’teki en büyük kilise.”

  • San Marco Bazilikası (Saint Mark’s Basilica): Dükler Sararyı’na bitişik ve bağlantılı olan yapı Bizans mimarisi sanatının en iyi bilinen örneklerinden biridir. Venedik’teki en ünlü kilise olan San Marco Bazilikası, 5 kubbeye sahiptir ve bu kubbelerde bulunan altın yaldızlı mozaikler sebebiyle Altınların Kilisesi adıyla da bilinmektedir. 9. yüzyılda yapılmış olan kilisedeki altın heykeller, cam işlemeleri ve oyma eserler dikkat çekmektedir.
66.BÖLÜM

Langdon, “ Liberta Köprüsü” dedi. “Neredeyse geldik.”

 

[Toplam:5    Ortalama:4.2/5]

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen adınızı giriniz