Dan Brown - Inferno (Cehennem) - V | Kitap, Kültür&Yaşam | Okur Yazarım
Kitap Kültür&Yaşam

Dan Brown’ın Inferno Kitabında Geçen Sanat Eserleri ve Mimari Yapılar-5. Bölüm

Written by Okur Yazarım
34. BÖLÜM

Langdon ve Sienna, Vasari Koridoru’ndan Vecchio Sarayı’na geçerler. Langdon sarayın etrafında sıralanmış heykelleri düşünmekten alı koyamaz kendini.

İtalyan hükümetine hizmet etmesi için inşa edilmiş olan bina, ziyaretçilerine göz dağı veren erkeksi heykeller sunar. Ammanati’nin Neptün Çeşmesi’ni taçlandıran kaslı Neptün Heykeli, denizden fırlayan dört güçlü atın tepesinde çıplak bir şekilde yükselir. Bu Floransa’nın denizlerdeki egemenliğinin bir sembolüdür.

Ammanati- Neptün Çeşmesi

  • Neptün Çeşmesi (Fontana del Nettuno): 1565 yılında Bartolomeo Ammannati tarafından yapılan heykel, Floransa’nın Signoria Meydanı’nda bulunmaktadır. Neptün Havuzu’nun ortasında mermerden yapılmış Neptün Heykeli’nin etrafında, denizden fırlayan atlar ve deniz kızlarıyla erkek deniz tanrıları vardır.

Davut heykelinin bir replikası -dünyanın en ünlü çıplak erkeği- tüm haşmetiyle saray girişinde durur.

  • Rönesans heykel sanatının bir başyapıtı kabul edilen Davut Heykeli, Michelangelo Buonarroti tarafından 1501 -1504 yılları arasında yapılmıştır. 5,17 metre yüksekliğindeki mermer heykel, Davut’un Golyat’a saldırmaya karar verdiği anı simgelemektedir. Heykelin aslı Accademia delle Belle Arti’de (Akademi Galerisi) sergilenmektedir. Görseldeki heykel ise Piazza Signoria’da bulunan heykelin replikasıdır.

Davut’a Herakles ve Casus adlı iki devasa çıplak adamın heykelleri eşlik eder.

Meydana yapılan hiçbir ziyaret, Caffe Rivoire’de bir espresso içip meydandaki açık hava heykel galerisi olan Loggia dei Lanzi’deki Medici aslanlarını görmeden tamamlanmış sayılmaz.

35. BÖLÜM

Langdon ve Sienna, Giorgio Vasari’nin Battaglia di Marciano eserini incelemek için Beş Yüzler Salonu’na (Salone dei Cinquecento) gelirler.

Bir zamanlar Beş Yüzler Salonu, dünyanın en büyük salonuydu. 1494’te cumhuriyetin beş yüzden fazla üyesi bulunan Büyük Konsey’i Consiglio Maggiore’nin toplantı odası olarak yapılmış ve ismini buradan almıştı. Birkaç yıl sonra I. Cosimo’nun emriyle salon yenilenip genişletilmişti. İtalya’nın en güçlü adamı I. Cosimo, proje yöneticisi ve mimarı olarak büyük Giorgio Vasari’yi seçmişti.

Langdon gözlerini yavaşça salonun diğer tarafına kaydırdı: Altı dinamik heykel; Herakles’in Görevleri duvara asker gibi sıralanmıştı.

Güney duvarının orta nişine hakim olarak, sağ tarafta duran Michelangelo’nun nefes kesen Zafer Heykeli’ne bakmak daha kolaydı. Yaklaşık üç metre boyundaki bu heykel, aşırı muhafazakar Papa II. Julius’un -II Papa Terribile- mezarı için yapılmıştı. Heykelde, Michelangelo’nun uzun seneler aşık olduğu ve üç yüzden fazla sone yazdığı genç adam Tommaso dei Cavalieri betimleniyordu.

  • The Genius of Victory (Zafer Heykeli): Michelangelo tarafından 1532-34 yılları arasında yapılan mermer heykel, Papa II. Julius’un mezarına yönelik bir tasarımın parçası olarak üretilmiştir. Heykel 2,61 m yüksekliğindedir ve şu anda Vecchio Sarayı’ndaki Salone dei Cinquecento’da (Beş Yüzler Salonu) sergilenmektedir.

Sağ tarafını işaret eden Langdon, “Ama şuradaki, görmeye geldiğimiz duvar resmi: Battaglia di Marciano.”

Buradaki savaş sahnesi gerçekten de devasa ölçülerdeydi. On yedi metre genişliğinde ve üç bina katından daha yüksekti. Kahverengi, yeşil ve kırmızı ağırlıklı tonlarda yapılmıştı: Pastoral bir dağ yamacında çarpışan askerler, atlar ve sancakların oluşturduğu vahşi bir manzara.

Robert ve Sienna, Vasari’nin tablosundaki bir bayrağın üzerine gizlediği “CERCA TROVA” yani “Ara, Bulacaksın.” kelimesini bulurlar. O anda akıllardan birçok düşünce geçer.

Langdon, “Neyi Bulacağım?!” diye bağırmak istedi.

36. BÖLÜM

Cam bir kapının arkasında, Beş Yüz Salonu’ndaki cerca trova kelimelerinin tam karşısında küçük, penceresiz bir bölme vardı. Vasari tarafından I. Francesco için gizli bir çalışma odası olarak tasarlanan dikdörtgen il Studiolo, içeri girenlerde dev bir hazine sandığının içinde olduğu hissini uyandıran yuvarlak, beşik tonozlu bir tavana sahipti.

Buna uygun olarak, içerisi gösterişli objelerle pırıl pırıl parlıyordu. Otuzdan fazla nadide tablo duvarları ve tavanı süslüyordu. Birbirlerine o kadar yakın yerleştirilmişlerdi ki duvarda açık bir alan kalmamıştı: Ikarus’un Düşüşü… İnsan Hayatına Dair Bir Alegori… Prometheus’a Muhteşem Mücevherler Sunan Doğa…

The Fall of Icarus – Maso da San Friano

  • Fall of İcarus: Floransa’da etkin bir ressam olan Maso da San Friano (1531-1571) tarafından yapılan tablodur. İkarus’un Düşüşü tablosu Yunan mitolojisindeki İkarus ve babası Daidalos’un hapsedildikleri kuleden kuşların tüylerini kullanarak yaptıkları kanatlarla kaçtıkları miti anlatmaktadır. Anlatılara göre İkarus bal mumuyla yapıştırılmış tüylerden oluşan kanatlarıyla güneşe fazla yaklaşır ve bal mumunun erimesi sonucu denize düşerek ölür.

Allegory of Dreams – 1570

  • Allegory of Dreams: İtalyan ressam Giovanni Battista Naldini(1535-1591)’nin Vecchio Sarayı‘ndaki I. Francesco Stüdyosu (Studiolo of Francesco I) için yaptığı eseridir.

Francesco Poppi, La Natura e Prometeo, 1570, Palazzo Vecchio, volta dello Studiolo di Francesco I. Firenze

Langdon daha önce de bu odaya gizli bir geçit turuyla girdiğini hatırlar. Buradaki gizli kapıların çokluğu onu şaşırtsa da en çok ilgisini çeken şey o zamanlar il Studiolo’nun içinde sergilenen Damien Hirst’ün Tanrı Aşkına eseri olur.

For the Love of God – Damien Hirst (2007)

  • İngiliz sanatçı Damien Hirst’in platinden yapılmış gerçek boyutlu bir insan kafatası olan eserinin yüzeyi birbirine çok yakın işlenmiş 8601 parlak elmasla kaplanmıştır. 51 milyon euro değerinde olan eser şu anda Londra’daki White Cube isimli galeride sergilenmektedir.
37. BÖLÜM

Langdon’un hafızası hala tam yerinde değildir. Sienna’yla birlikte Battaglia di Marciano tablosunun altında beklerken  yanlarına “Profesör Langdon!” diye seslenen bir kadın gelir. Vecchio Sarayı’nın kültür ve sanat yöneticisi olan Marta Alvarez’i Langdon hatırlayamasa da Marta, önceki gün, Langdon ve arkadaşı ölüm maskesini görmeye geldiklerinde onlara eşlik etmiştir. Marta ile konuştuklarında Langdon’un hafızası yavaş yavaş yerine gelmektedir.

Ölüm maskesi. Langdon, Floransa’da uyandığından beri ilk kez zihninin açıldığını hissetti. Dante’nin Cehennem’i… Cerca trova… Ölümün gözlerinden bakmak…Maske!

Sienna maskenin kime ait olduğunu sorduğunda ise Dante Alighieri cevabını alır. Artık neyi aradıklarını tam olarak bilmektedirler.

  • Dante’nin Ölüm Maskesi: Bu çok değerli maske Vecchio Sarayı’nda, özellikle birinci kattaki küçük bir koridorda sergilenmektedir. Maskenin, Pietro ve oğlu Tullio Lombardo tarafından 1483’te oyulduğu tahmin edilmektedir.
39. BÖLÜM

Langdon ve Sienna, Dante’nin ölüm maskesini tekrar görmek isterler. Marta’yla beraber maskenin sergilendiği “L’andito” denilen alana doğru yürürken Marta, hazır oradayken Machiavelli büstünü veya Harita Salonu’ndaki Mappa Mundi küresini görmeleri gerektiğini söyler.

Niccolò di Bernardo dei Machiavelli (Büste)

  • Mappa Mundi: Zamanının dönebilen en büyük küresi olan, 6 fit uzunluğundaki (yaklaşık 183 cm) Mappa Mundi, kendisiyle ilgili dökümanların bir arada bulunduğu Harita Salonu’nun (The Hall of Maps) tam ortasında bulunmaktadır. Stefano Bonsignori ve Dominikan rahibi Egnazio Danti tarafından yapılan küre, önceleri başka bir yerde bulunuyordu. Şuan bulunduğu yere ise ancak 20. yüzyılda getirilmiştir. 
42. BÖLÜM

Langdon ve Sienna’yı arayan Vayentha, Signoria Meydanı’nın çevresinde dolaşırken Loggia dei Lanzi’nin açık hava heykelleri arasında ilerler.

Loggia dei Lanzi’nin açık hava heykelleri arasından ilerlerken tüm figürlerin tek bir temanın çeşitlemelerini sahnelediklerini düşünmeden edemedi: Kadın üzerindeki erkek egemenliğinin vahşice sergilenişi.

Sabinlerin Kaçırılışı,  Polyksena’nın Kaçırılışı ve Medusa’nın Kesik Kafasını Tutan Perseus.

  • Ratto Delle Sabine (Sabina Kadınlarının Kaçırılışı): Hollandalı sanatçı Giambologna(1529-1608)’nın eserlerinden biridir. Romalı bir askerin kucağına alıp kaçırdığı Sabine kadını ve ayaklarının altında ezilen Sabine erkeğini anlatan heykelin aslı Academia Müzesi’nde sergilenmektedir.

The Rape of Polyxena

  • Polyksena’nın Kaçırılışı: Polyksena, Yunan mitolojisinde, Troya Kralı Priamos’la Hekabe’nin en küçük kızlarıdır. Polyksena’nın adı Homeros’un İlyada’sında geçmese de özellikle Akhilleus efsanesinde önemli bir rol oynar.

  • Medusa’nın Kesik Kafasını Tutan Perseus; Benvenuto Cellini tarafından 1545’te yapılmış bronz bir heykeldir. Heykel kare bir taban üzerinde bronz rölyef panellerle Perseus ve Andromeda’nın hikayesini tasvir etmektedir. 

Vayentha, Langdon ve Sienna’nın Vecchio Sarayı’ndan olduklarını anlar ve oraya gider. Salonda ilerlerken bir heykelin etrafına toplanmış gülüşen ve fotoğraflar çeken bir grup üniversite öğrencisi görür. Bu Herakles ve Diomedes’in heykelidir.

  • Herakles ve Diomedes: 16. yüzyılda, Vincenzo de’ Rozzi tarafından “Herakles’in Görevleri”ni temsilen yapılmış 6 mermer heykelden biridir. Heykelin orijinali Vecchio Sarayı’nda bulunmaktadır.

 

Click to rate this post!
[Total: 6 Average: 4.3]

About the author

Okur Yazarım

Leave a Comment